כנרת יפרח
054-7675598
kinnerety@gmail.com© נמלה 2019
  • Facebook - Microcopy Book
  • YouTube - Microcopy
  • Pinterest - Black Circle
  • Linkedin - Kinneret Yifrah

מיקרו-טיפ

אם שימוש שגוי בממשק עלול לגרום בעיה למשתמשים, למשל להוציא אותם מהתהליך או למחוק את כל מה שהם מילאו, כדאי לתת הנחיות ברורות ובולטות לאופן השימוש גם במקומות שנראים לכם מובנים מאליהם. ככל שלפעולה יש יותר השלכות – כך כדאי יותר להסביר אותה.

איך כותבים מיקרו-קופי
קבלו מדריך אחד מלא עם כל הכלים והעקרונות, בליווי עשרות דוגמאות של מיקרו-קופי בעברית ובאנגלית

צ'קליסט מיקרו-קופי לטפסים

 

 

רגע לפני שאתם משחררים לאוויר העולם טופס חדש, או אם יש לכם טופס שמשתמשים רבים מדי נוטשים אותו או פונים בגללו לתמיכה, עברו על הרשימה הזאת ותוודאו שעשיתם את כולה.

 

ואגב, היא מתאימה גם לאתרים ואפליקציות וגם למערכות מורכבות.

 

 

לפני שצוללים פנימה

 

1. האם למשתמשים יש מספיק מוטיבציה למלא את הטופס?

האם כשמשתמשים מתחילים את המשימה, או אפילו רק רואים את הטופס לראשונה, הם כבר מבינים למה כדאי להם למלא אותו ואיך זה יעזור להם בחיים? ההבנה הזאת היא תנאי הכרחי כדי שהם ישלימו את הטופס למרות אורכו או מורכבותו.

 

ודאו שכתבתם – בראש הטופס או לפחות בעמוד שמוליך אליו – הנעה לפעולה שמבטיחה ערך אמיתי.

במערכות מורכבות יכול להחליף את ההנעה לפעולה הסבר של שורה על תפקיד הטופס במערכת ועל מה שיקרה אחרי השליחה שלו.

 

2. האם יש יותר מדי מיקרו-קופי בטופס?

האם הוא נראה עמוס מאוד ודורש המון קריאה והבנה?

 

זה יכול לקרות אם:

  • הסברתם יותר מדי, גם מה שלא דורש הסבר.

  • הסברתם רק את מה שצריך אבל ביותר מדי מילים, ואפשר להדק את המיקרו-קופי (חפשו מילים שחוזרות על עצמן או הנחיות כמו הקלידו, בחרו והזינו).

  • ה-UX לא מספיק אינטואיטיבי ודורש טקסט כדי להבהיר אותו. חזרו לאנשי ה-UX ובקשו לדבר על זה.

 

3. האם יש פחות מדי מיקרו-קופי בטופס?

האם ויתרתם על הסברים חשובים או על מילות הרגעה נחוצות כדי לא להעמיס?

האם הנחיות קריטיות הוסתרו בטולטיפס כי המעצבים חובבי White spaces?

 

אם כן – תראו את ההרצאה המרתקת הזאת של שרה וולש ותגלו איך שיעור השלמת הטופס עלה מ-26 ל-92 אחוזים כשהוציאו החוצה את המיקרו-קופי על חשבון White spaces.

 

וכאן כתבתי איך משלבים הנחיות בטופס ומתי זה יותר מדי או פחות מדי.
 

 

בהירות

 

4. כתיבה בשפה טבעית ומדוברת 

ודאו שאתם:

  • פונים ישירות אל המשתמשים 

  • משתמשים במילים יומיומיות ופשוטות 

  • שואלים שאלות כדי להניע את השיחה (רק כשמתאים כמובן) 

  • כותבים קצר וישיר

 

5. תוויות של פקדים

התוויות הן הכותרות של הפקדים המגדירות מה צריך להקליד, לבחור או לסמן כאן.

 

עברו על כל התוויות, אחת-אחת, וודאו שהן ברורות ומובנות לכל המשתמשים.

שימו לב שאין בהן:

 

אם אתם מוצאים מונחים כאלה –

החליפו אותם במילים פשוטות וקונקרטיות
או
הוסיפו הסבר.
 

כמובן, התוויות של הפקדים צריכות להיות חשופות תמיד למשתמשים ולא להיעלם בשום שלב.

 

6. אפשרויות בחירה

בדרופ-דאון, רדיו-באטנז או צ'קבוקסים –

ודאו שכל אפשרויות הבחירה:

  1. קלות להבנה במהירות

  2. שהמשמעות וההשלכות שלהן ברורות (אם לא, תשקלו להוסיף טולטיפ ליד התווית של הפקד עם ביאור לכל האפשרויות)

  3. מבודלות זו מזו (שאין שתיים שלא ברור מה ההבדל ביניהן)

 

במקומות שאפשר לבחור יותר מאפשרות אחת – ציינו את זה. משתמשים מן השורה לא יודעים להבחין בין צ'קבוקס לרדיו-באטן ולא יודעים לבד מתי אפשר רק אחת ומתי אפשר כמה.

 

7. שומרי מקום

  • מאחר שהם נעלמים מיד, ודאו שלא כתוב בהם שום דבר שחשוב לזכור במהלך ההקלדה.

  • ודאו שהם מוסיפים מידע ולא סתם חוזרים על התווית. אם הם חוזרים – הם מיותרים, פשוט תמחקו אותם, זה יאוורר את הטופס וגם יקל על משתמשים לאתר את השדות הדורשים מילוי (לפי מעקבים אחרי תנועות עיניים).

  • שימו לב גם שהם בקונטרסט טוב בשביל נגישות (יש כאן 7 קווים מנחים למיקרו-קופי נגיש).

 

8. טולטיפס

  • ודאו שלא מתחבא בהם שום מידע קריטי שעדיף שיהיה חשוף תמיד (לטובת משתמשים שמתעצלים לפתוח טולטיפס, ויש הרבה כאלה). כתבו את המידע הקריטי ליד הפקד, כדי שאף אחד לא יפספס אותו.

  • אם מדובר בטופס שממלאים באופן חד-פעמי או לעיתים נדירות, תשקלו להשתמש בטולטיפס שנפתחים אוטומטית כשהשדה בפוקוס. ככה הטופס נקי, ועדיין יש למשתמשים כל המידע שהם צריכים, ורק אותו, בכל רגע נתון.

  • אם הטולטיפ נפתח על ידי לחיצה או ריחוף מעל אייקון של i או ?, ודאו שיש לאייקון alt שמסביר מה יש כאן, כדי שגם כבדי ראייה ידעו על זה.

 

התקדמות חלקה בלי עצירות

 

9. מניעת הודעות שגיאה בנאליות ומעצבנות

לגבי כל שדה ושדה יש לברר עם מנהלי המוצר או עם המפתחים:

אילו ערכים ופורמטים המערכת מקבלת ואילו ערכים או פורמטים ייתנו שגיאה?

לגבי אלה שייתנו שגיאה, יש להתריע מראש ליד השדה.

למשל:

  • האם מותר סימנים מיוחדים?

  • טלפון עם מקף או בלי?

  • כמה תווים צריכה להכיל הסיסמה?

  • מה הטווח המקסימלי והמינימלי המותרים לערך הזה?

 

10. סימון שדות חובה

שימו כוכבית. אם כולם חובה – ציינו את זה בגדול ובבירור. ומה אכפת לכם בעצם לשים בכולם כוכבית? העיקר שלא תתקבל שגיאה מיותרת כזאת.
 

11. שאלות פתוחות

  • האם נתתם למשתמשים קצה חוט להתחיל ממנו את המענה? הנחיה שתמקד אותם ותבהיר למה הכוונה? אולי טיפ לניסוח יעיל של התשובה?

  • אם יש הגבלה למספר התווים – ציינו אותה. כדאי גם להוסיף קאונטר.
     

12. מתגים (סוויצ'ים) או צ'קבוקסים

בכל מקום שיש אפשרות להפעיל או לכבות משהו (enable/disable) – באמצעות מתג או צ'קבוקס – ודאו שיש למשתמשים כל המידע הדרוש כדי להחליט אם לכבות או להפעיל, כולל ההשלכות של כל בחירה.

 

13. צירוף קבצים לטופס

אם יש הגבלה על סוג הקובץ או על הגודל שלו – ציינו את זה, כדי שלא תתקבל שגיאה.

 

14. הודעות שגיאה

האם קיבלתם מהפיתוח את כל תרחישי השגיאות האפשריים בטופס הזה וניסחתם להם קופי טוב, מרגיע ומועיל לפי ה-Best practices של הודעות שגיאה?

אפשר לקרוא הכל על הודעות שגיאה בספר מיקרו-קופי: המדריך המלא.

 

 

מענה על שאלות ודאגות

 

15. בקשת פרטים אישיים (מייל, ת"ז, טלפון, תאריך לידה וכו')

  • אם מסירת הפרט האישי היא חובה – הסבירו למה אתם צריכים אותו. למשל, כדי ליצור איתך קשר בקשר למשלוח, או כי אנחנו נדרשים על פי חוק.

  • אם היא רשות – הסבירו למה כדאי לתת אותו, ואיך זה יועיל למשתמשים. למשל, כדי לשלוח לכם מתנת יומולדת.

 

כך או כך, הבטיחו שלא תעבירו אותו הלאה ושלא תעשו בו שום שימוש אחר.

 

16. בקשת מידע מורכב

האם המשתמשים יודעים מאיפה להשיג את המידע הזה? אם לא – הסבירו להם מאיפה.
 

17. אבטחה

  • אם התהליך כולל תשלום – ציינו במפורש שהוא מאובטח, אפשר ביותר ממקום אחד, רצוי ממש ליד השדות של פרטי כרטיס האשראי.

  • אם אתם עוסקים בתחום דיסקרטי או פיננסי או כל תחום שבו משתמשים רוצים פרטיות יתרה – ציינו בראש הטופס ובסופו שהמידע מאובטח וחסוי.

 

18. אפשר לשנות אחר כך?

אם משתמשים יוכלו לשנות אחר כך את מה שהם מגדירים בטופס – כתבו להם את זה, זה מרגיע.
אם הם לא יוכלו לשנות אחר כך את מה שהגדירו כאן – התריעו על כך מראש כדי למנוע אכזבות בהמשך.
 

 

זה לא נגמר בלחיצה על "שליחה"

 

19. זמן המתנה

אם יש זמן טעינה ועיבוד בין הלחיצה על כפתור השליחה ובין הודעת האישור – הכינו הודעה שמתאימה לחוויה ומראה שחשבתם גם על הפרט הזה.

 

20. הודעת אישור

מה רואים משתמשים אחרי שהם משלימים את המשימה המפרכת ושולחים את הטופס?
האם הודעת האישור מתגמלת אותם ומשלימה את החוויה שאתם רוצים ליצור?

 

* בונוס: רגע אחרי פיתוח ולפני שמפבלשים - עברו על הטופס ותוודאו שהכל שם, שהכל עובד כמו שרציתם, שהכל יושב טוב, סוג של QA בעצמכם. ואז תשחררו. ותודה לחיים מאייר על הטיפ.

 

מילה אישית לסיום: אם שיניתם את הטופס במערכת שלכם לפי הצ'קליסט הזה או חלקו, ואם אתם מודדים את השינוי, אשמח מאוד להתעדכן :)

אני כאן: kinnerety@gmail.com

 

Please reload

עוד פוסטים שיהפכו את המוצר שלכם לשיחה טובה ומעניינת
Please reload