Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility איך להכין תיק עבודות לפני הלקוח הראשון
top of page
חיפוש
  • Kinneret Yifrah

איך להכין תיק עבודות לפני הלקוח הראשון


פוסט אורחת מאת רעות מלובני


זה המקרה הידוע של הביצה והתרנגולת בגרסת הכניסה לתחום מקצועי חדש: אתם רוצים כבר להתחיל לכתוב מיקרו-קופי, אבל כל הלקוחות מבקשים לראות תיק עבודות. שזה הגיוני בסך הכל, אבל אם אין לקוחות אין תיק עבודות, ואם אין תיק עבודות אין לקוחות.

המדריך הבא אמנם מיועד בעיקר לכותבי מיקרו-קופי, אבל כמעט כל עצמאי ועצמאית בכל מקצוע חווים את זה, אז הוא יכול לעזור לכולם.

כן, זה לגמרי אפשרי להתחיל לכתוב מיקרו-קופי בלי לקוחות. הכל מתחיל מרצון טוב ומיומיים-שלושה של השקעה, ויש לכם תיק עבודות שיפתח בפניכם המון דלתות מקצועיות.

1. מאיפה משיגים עבודות להציג בתיק העבודות

צרו קשר עם מעצבים ומאפיינים – הם מביאים את הויז'ואל, אתם את המיקרו-קופי

לסטודנטים לעיצוב גרפי ולאפיון חוויית משתמש יש לא מעט תרגילים שבהם צריך לעצב אפליקציות או אתרים. אם העיצוב שלהם מכיל מיקרו-קופי (והוא כנראה מכיל), תוכלו להציע להם את שירותי הכתיבה שלכם.

גם אם המוצר שהם עובדים עליו לא קיים באמת, תוכלו להחליט יחד איתם על קונספט שיתאים לקהל היעד שעבורו הם מעצבים, והנה לכם עבודה שלמה עם אפיון והכול לתיק העבודות שלכם.

הציעו מיקרו-קופי כמוצר משלים למוצרים אחרים שלכם

אם אתם מגיעים למיקרו-קופי מתחום העיצוב או הכתיבה, תוכלו להציע כתיבת מיקרו-קופי כמוצר משלים למוצר שאתם מספקים ממילא ללקוח. רוב הסיכויים הם שהלקוח יקפוץ על המציאה.

אם אתם עובדים על אפיון אפליקציה למשל, או כותבים תוכן לאתר, תכניסו כתיבת מיקרו-קופי להצעת המחיר שלכם במחיר נוח (שמתאים לכותבי מיקרו-קופי בתחילת דרכם). גם אם המיקרו-קופי היה חלק קטן מאוד מהעבודה הכוללת, זאת עדיין עבודה שתוכלו להכניס לתיק העבודות שלכם.

תתרמו מיקרו-קופי לעמותות ותזכו בלקוחות (ובקארמה טובה!)

יש לא מעט ארגונים ועמותות ללא מטרות רווח שיש להם אתר וישמחו לקבל מיקרו-קופי בהתנדבות. כדי לצבור לקוחות אמיתיים (גם אם הם לא שילמו על העבודה) תוכלו להציע אפיון שפה וכתיבת מיקרו-קופי לעמותה שקרובה ללבכם.

שימו לב שאתם בוחרים עמותה שיש לה באמת אתר עם מספיק מיקרו-קופי לעבוד איתו, כדי שאחר כך תוכלו להציג את העבודה בתיק העבודות שלכם.

תכתבו אפיון שפה אמיתי לחברים או לקרובי משפחה

דרך טובה להתאמן על אפיון שפה היא לכתוב לעסק של חבר או של קרובת משפחה. כדאי למצוא אנשים שכבר יש להם אתר פעיל עם לקוחות כדי שלא תצטרכו להתעסק בעיצוב, וכדי שיהיו לכם מספיק נתונים לעבוד איתם.

לפי סוג המוצר ומידת הסבלנות של ה"לקוח" החדש שלכם, תחליטו אם אתם הולכים על אפיון שפה מלא או רזה יותר. בעזרת הספר מיקרו-קופי: המדריך המלא תוכלו להכין שאלות למפגש אפיון השפה וליישם את התהליך צעד-צעד. אם הלקוח שלכם לא מגיע מעולם הדיגיטל, כדאי שהשאלות שלכם יהיו ברורות ויספקו תשובות שתוכלו לעבוד איתן כשתכתבו את מסמך אפיון השפה. דרך טובה לחזור הביתה עם כל המידע שצריך היא להקליט את המפגש בטלפון (בידיעת הלקוח, כמובן).

אחר כך תוכלו כמובן גם לכתוב להם את המיקרו-קופי, לפחות לחלקים מרכזיים באתר, והנה יש לכם תהליך שלם להציג בתיק העבודות, מאפיון השפה ועד הכתיבה בפועל.

עם קצת דמיון, גם גוגל יכולה להיות לקוחה שלכם

גם אם עוד לא כתבתם מיקרו-קופי באופן מקצועי, אתם יכולים להראות את היכולות שלכם בתיק עבודות דמיוני. בחרו אתרים ואפליקציות של חברות ידועות והכינו דוגמאות של "לפני ואחרי" המבוססות על צילומי מסך מתוכם, עם השינויים שהייתם עושים אילו עבדתם על השפה של המוצר.

במקרה הזה כדאי להיצמד לנישה שקרובה אליכם: אם אתם טבעונים חפשו אתר שפונה לטבעונים (למשל HappyCow), אם אתן אימהות טריות - חפשו אפליקציה או אתר שפונה לאימהות (למשל, מאמאזון). מאחר שאתם חלק מקהל היעד, יש לכם יתרון גדול ותוכלו לכתוב בקלות מיקרו-קופי שמתאים לאותה קהילה.

וגם - תעשו בכאילו, אבל תעשו נכון: לפני שאתם עוברים לכתיבה עצמה, חשוב שתמציאו לעצמכם את העקרונות שלפיהם תכתבו את המיקרו-קופי שלכם בכל דוגמה. ערכי המותג והאופי שלו, מי קהל היעד וגם מגבלה או שתיים של המוצר. לא צריך לכתוב אפיון שפה שלם לכל דוגמה אבל חשוב להיצמד לעקרונות בסיסיים, בדיוק כמו שהייתם עושים עם לקוח אמיתי.

אחר כך, לכל דוגמה תכתבו הסבר קצר על המותג או המוצר ועל העקרונות והמגבלות שהתייחסתם אליהן בכתיבה. בכל שינוי שעשיתם ספרו בכמה מילים למה שיניתם ואיך הגעתם לניסוח החדש.

חשוב: בדוגמאות דמיוניות כאלה ציינו במפורש ובבירור שמדובר בדוגמה, ולא בעבודה שקיבלתם עליה תשלום.

שופרסל מעולם לא היו לקוחות שלי, אבל זה לא הפריע לי לשלב בתיק העבודות מיקרו-קופי שכתבתי להם. כמובן, ציינתי בהבלטה שלא מדובר בעבודה בתשלום. ככה זה נראה:


תעבדו עם טפסים מאתרים ממשלתיים

משימה שתיתקלו בה הרבה כשתכתבו מיקרו-קופי, היא להפוך טפסים מסורבלים ומאיימים לנעימים ופשוטים. ואיפה תמצאו הרבה טפסים? באתרים ממשלתיים כמובן.

האתרים האלה בדרך כלל כתובים בצורה מיושנת ויבשה ויכולים להיות הלחם והחמאה שלכם עד שתעברו לדברים טעימים יותר (ובתשלום). בין שזה שינוי פנייה מזכר-יחיד לרבים, או הפיכת ניסוחים משעממים בשפה גבוהה למשפטים שאנשים באמת אומרים - יש עם מה לעבוד.

בונוס: השפה באתרים כאלה צריכה לפנות לקהל רחב, כך שכנראה לא יהיה למוצר אפיון שפה מורכב וכל שינוי שתעשו יהיה שיפור גדול.

בטופס הזה של תשלום אגרה לחידוש רישיון נהיגה, כמעט כל מילה כדאי ואפשר להחליף בקלות למילים ידידותיות, ברורות ושירותיות יותר:



תתאמנו על מגבלות תווים, כי הגודל כן קובע

הודעות אסמס, פוש (push) ונוטיפיקציות למיניהן הן דוגמאות טובות להראות בתיק העבודות שלכם. מצאו אפליקציה ששולחת נוטיפיקציות כאלה וכתבו את ההודעות שלה מחדש, כשאתם מתחשבים במגבלת התווים שיש לכל הודעה.

אל תשכחו, בנוטיפיקציות ובהודעות פוש יש לכם גם אימוג'יז לשחק איתם! אבל כדאי להשתמש באימוג'יז הבסיסיים בלבד ולא כאלה שניתנים לשלל פרשנויות (טוב גם לנגישות).

2. איך להציג את תיק העבודות

המטרה שלכם היא להראות ללקוחות פוטנציאליים את דרך החשיבה והעבודה שלכם. אז כדי שהם לא יצטרכו לדמיין, יש להראות את המיקרו-קופי שלכם על גבי העיצוב המקורי בעזרת צילום מסך.

איך עושים את זה?

  1. צלמו רק את החלק במסך שאותו תרצו לשנות, ולא את כל המסך. כדי לשפר את איכות הצילום שלכם, הגדילו את תצוגת הדפדפן ורק אז צלמו את החלק הרלוונטי.

  2. העתיקו את צילום המסך והדביקו אותו פעמיים בשקופית פאואר פוינט, או כל כלי עיצוב אחר שקל לכם לעבוד איתו. תמונה אחת תהיה ה"לפני" והתמונה השנייה תהיה ה"אחרי".

  3. על גבי תמונת ה"אחרי" כתבו את המיקרו-קופי שאתם מציעים בתוך תיבות טקסט. כדאי לעצב אותן בגודל, בצבע ובפונט קרובים למקור ככל האפשר. בהודעות אסמס ופוש חשוב מאוד להקפיד על מספר התווים המקורי, כדי שלא לחרוג מהמגבלה. כלל בסיס שלי הוא לספור את מספר התווים שה“לקוח“ השתמש בהם ולהחליט שזה המקסימום האפשרי (אילו היה מדובר בלקוח אמיתי, הייתי מבקשת את מגבלת התווים לפני שהייתי מתחילה לכתוב).

  4. ליד כל דוגמה (או לפחות בחשובות שבהן) כתבו למה שיניתם אותה דווקא בדרך זו, מה הנחה אתכם ומה רציתם להשיג בניסוח החדש.

  5. את המסמך כדאי לשמור כקובץ PDF במשקל נמוך ואיכות גבוהה ככל האפשר. תבדקו את הקובץ שלכם בכמה מסכים שונים כדי לוודא שהמיקרו-קופי שכתבתם קריא תמיד.

הנה עמוד מתוך תיק העבודות שלי, שבו מוצג מיקרו-קופי שכתבתי לבית החולים שיבא (לקוח דמיוני בהחלט) בליווי ההסבר שמאחורי השינויים:


3. מה כולל תיק עבודות מקיף ומרשים

  1. לפחות דוגמה אחת (שתיים זה גם מצוין) לכל אלמנט יסודי באתרים ובאפליקציות - מסכי הרשמה (לאתר ולניוזלטר), תהליך שחזור סיסמה, תפריט, הודעות שגיאה, הודעת אישור, נוטיפיקציות או אסמס, מסך המתנה ושגיאת 404. כאמור הדוגמאות צריכות להיות מלוות בהסבר.

  2. דוגמאות מאתרים מגוונים – לא רק אתרים ממשלתיים ולא רק מוצרים כיפיים. כך תוכלו להראות את היכולות שלכם בתחומים שונים (גם אם הם קצת יבשים). עם זאת, לא חייבים לשלוח את כל תיק העבודות לכל לקוח. כדאי לסדר את התיק כך שהמותגים או המוצרים הקרובים ללקוח הפוטנציאלי יהיו בולטים ועשירים יותר.

  3. לפחות לקוח אחד שמוצג כתהליך שלם - כולל עקרונות של אפיון שפה וסדרת אלמנטים מהאתר או האפליקציה שמדגימה כתיבה לפי האפיון.


יש לכם את כל אלה?

זהו, תיק העבודות שלכם מוכן. צאו להרשים לקוחות!

כותבת מיקרו-קופי, מאפיינת שפה, מאפיינת חוויית משתמש ובוגרת לימודי עיצוב תעשייתי. אפיינה שפה וכתבה מיקרו-קופי לאתרים ולאפליקציות של פנגו, אל על, זאפ ועוד מותגים גדולים וקטנים. בלילות היא חולמת על פניות חסרות מגדר וחתולים. דברו איתה ב-reut.malovani@gmail.com


bottom of page