מישהו שאל אותי במייל אם אני יכולה לייעץ לו איך להשיג יותר לקוחות. מה, הוא רוצה שאכתוב עכשיו רשימה של כל מה שאפשר לעשות כדי לפתח את העסק? השתוממתי. אבל מאחר שאני צריכה ללמוד למבחן, זה בדיוק מה שעשיתי. והרי היא לפניכן ולפניכם, ה-רשימה, אולי היא תעזור לעוד אנשים.
רק חשוב לזכור שלא צריך לעשות הכל, ובטח שלא בו"ז. רק מה שמתאים לך, לעסק שלך ולקהל היעד שלך.
אני בעצמי לא עשיתי את הכל (אבל כמעט את הכל כן ;).
מבט פנימה
המקצועיות שלך ושל השיווק שלך
להיות אשת מקצוע מעולה – ללמוד, להתנסות, להתעדכן רצוף (בלוגים בעולם, קבוצות מקצועיות, מיטאפים, סדנאות), ללמוד מקולגות, להיות תמיד תמיד גם hands-on.
לעשות תהליך של חזון, משימה וערכים של עצמך.
להגיע לדיוק מטורף של קהל היעד, צורך מדויק של קהל היעד ואיפה מה שאת עושה פוגש אותו.
לעשות מיתוג – אני יודעת שיש כאלה שאומרים שזה לא חיוני, בעיניי כן. לי זה עבד מדהים, ואני מכירה עוד עסקים שהמיתוג עשה להם עבודה נהדרת. אפשר בהתחלה לוגו ושפה ויזואלית בסיסית, אפילו בעצמך או בפייבר, אבל ברגע שאפשר כלכלית – לקפוץ מדרגה.
לקחת קורסים וסדנאות על שיווק, על כתיבה ועל איקומרס (וליישם, אחרת מה הטעם).
לקחת קורסים וסדנאות על תחומים משיקים לשלך.
שיהיו לך כמה תמונות מקצועיות טובות של עצמך, גם שתיים-שלוש מספיק.
ללמוד לתמחר ולהציב גבולות. כדאי לעקוב אחרי רונית כפיר בשביל זה.
אם יש לך מוצרים שמאפשרים את זה, תחתרי לסליקה דיגיטלית כמה שיותר מהר. זה יחזיר את עצמו.
לרכוש כלים מגוונים, לא צריך מייד בהתחלה את כולם, אבל לאט לאט, עוד ועוד, כדי שכלים לא יהיו מה שמפריע לך להתפתח (עריכת וידיאו בסיסית, פאואר פוינט, איוונטברייט ודומיו, כל הכלים של גוגל, זום כמובן).
משלב מסוים להתחיל לשלב אוטומציות בקטנה. אני התחלתי רק ממש לאחרונה וטיפין-טיפין. את תרגישי כשדברים מתחילים לחזור על עצמם ויהיה לך תקציב לאוטומציה.
לארגן חדר או פינת עבודה נוחים, יעילים ונעימים, עם כל מה שצריך בהישג יד. מעט שכותב ועד מדפסת, מאינטרנט מהיר ועד מצלמת אינטרנט איכותית.
אַת זה העסק
ללכת לטיפול, איזה שמתאים לך. זה תמיד טוב ומחזיר את עצמו בקלילות.
ללכת לסדנאות שמסקרנות אותך.
לא לנהל זמן, לנהל סדר עדיפויות.
לא לעבוד עם לקוחות שלא באים לך טוב. לקלוט את זה מהר ולשחרר אותם.
לתת את הכי טוב שלך - אבל הכי טוב שלך - ללקוחות שהחלטת כן לעבוד איתם.
לא לאפשר נוטיפיקציות בטלפון.
ללמוד מהן השעות האפקטיביות שלך ולהגן עליהן בחירוף נפש (זה לא תמיד עובד, אני כותבת את זה עכשיו במקום לעשות את מה שאני באמת צריכה).
לא להיות פנאטית עם מה שאת באמת צריכה. חייבות גמישות בשביל הנשמה.
למצוא שותף או שותפה מדהימים לחיים, שיהיה מי שיבשל לך, ירים לך, ייעץ לך, ישמח כשאת צומחת ויצא איתך לדרינק אחרי יום ארוך. ולהיות אותו הדבר גם בשבילו או בשבילה.
מבט החוצה
לתקשר את מה שאת עושה - תמיד בהתאם לחזון, למשימה, לקהל היעד ולמה שכיף לך לעשות
להקים אתר – אחרי הרבה מחשבה על מה תרצי לשים בפרונט ומה תרצי להשיג באמצעותו. חובה אתר שמאפשר לך להיות עצמאית וגמישה כמו וויקס או וורדפרס עם אלמנטור. רק לא להיות תלויה באחרים בכל מה שקשור לתפעול השוטף של האתר שלך (לפחות אחרי ההקמה הראשונית).
להקליט סרטוני וידיאו שנותנים ערך אמיתי ושרואים אותך ושומעים אותך מדברת.
להעביר הרצאות, הרבה, כמה שאפשר. בהתחלה בתשלום סמלי ואפילו בחינם (רק לקהלים סופר-רלוונטיים), אחר כך אך ורק בתשלום.
שאחת ההרצאות תהיה כזאת שעושה חשק ללמוד עוד המון על מה שאת עושה.
לנהל קהילה בתחום שלך כאדמינית או מודרייטורית ולהיות מאוד נוכחת בה.
להבין איך פייסבוק עובדת, לפחות עד שיהיה לה תחליף.
לכתוב בפייסבוק (או במדיה העיקרית שאת משווקת בה) על מה שאת עושה, לשתף נקודות ציון חשובות, דברים מעניינים שהשתתפת בהם או הובלת אותם וכדומה.
להכין את פרופיל הפייסבוק האישי שלך כך שייצג אותך גם מבחינה מקצועית - שיבינו מייד מה את עושה ואיפה אפשר לקבל עוד מידע מחוץ לפייסבוק. גם לקוחות מגיעים לפרופיל האישי, הביאי את זה בחשבון.
אם העסק ויזואלי – לנהל פרופיל אינסטגרם מושקע.
להיות בלינקדאין, או לפחות להכין פרופיל למופת, גם אם את בקושי פועלת שם, כדי שאם מישהו מגיע אלייך במקרה או מחפש אותך - תהיה פגישה מרשימה.
לשלוח ניוזלטר ולהגדיל רשימת תפוצה.
לכתוב בלוג.
לכתוב ספר, או לפחות מדריך מעולה במה שאת הכי טובה בו, או מה שהוא היתרון היחסי והידע הייחודי שלך.
להקליט פודקאסט מקצועי.
להתראיין בפודקאסטים של אחרים.
היום יש גם טלגרם בעולם, וגם קלאבהאוס, כדאי לבדוק אם האפליקציות האלה מתאימות לך.
לקחת ספקים לכל דבר שאת לא יודעת או לא אוהבת לעשות בעצמך: צילום, עריכה, כתיבה, הכל.
אף פעם אף פעם אף פעם אל תספימי ואל תעשי שום דבר שמריח כמו פרסום אם לא התבקשת או אם זה לא המקום המתאים.
להיות בקשר
להגיע למיטאפים ולכנסים ולדבר עם אנשים.
לענות לכולם ובנדיבות, גם אם זה לוקח כמה ימים ואפילו כמה שבועות.
לעקוב ברשתות רלוונטיות אחרי א.נשים רלוונטיים ומעניינים בשבילך. גם אם את לא מעלה באינסטגרם למשל, אז רק תעקבי שם ותגיבי לאחרים שתרצי להיות איתם בקשר. ככה גם תהיי מעודכנת במה שהם עושים, וגם תהיי בטווח הרדאר שלהם.
להגיע למפגשי זום, להדליק מצלמה, להיכנס לפני הזמן וממש לתקשר עם אנשים, גם בצ'אט פרטי.
להיות מאוד נוכחת בקבוצות פייסבוק מקצועיות. לתת ידע בנדיבות, בשפע ובכיף.
להרים לקולגות (אין תחרות בעולם כלל), לפרגן, לתמוך, לעזור להן ככל יכולתך להתפתח ולצמוח.
לעשות שיתופי פעולה עם קולגות בתחום שלך ובתחומים משיקים.
להיות בחוץ עם עוד רבדים והיבטים שלך, אבל רק אם זורם לך
לכתוב בפייסבוק מעבר לעולם המקצועי – אבל רק אם בא לך ועל מה שבא לך, אחרת זה לא יוצא טוב.
להיות נוכחת בקבוצות פייסבוק לא מקצועיות. לשאול, לענות, להיות חלק.
להקליט פודקאסט לא מקצועי.
לסיום, אני מזכירה שכדאי לראות בזה רשימת אפשרויות, יותר מאשר טו-דו-ליסט, ולעשות את הדברים לאורך שנים, כך שלא צריך להסתער על הכל עכשיו. לאט לאט, כל דבר בעיתו.
בהצלחה!
כנרת
Comments